Chia Tohumu Nedir?

Chia (çiya) ismiyle bilinen bitki, aslında Güney Amerika’da yetişen bir tür adaçayı olan Salvia hispanica’dan başkası değildir. Bu bitkinin tohumları da Chia tohumu olarak satılmaktadır. Bazı çevrelerde mucizevi şekilde zayıflattığı söylenen ve konuşulan Chia tohumu, günlük 48 gramın üzerinde kullanıldığında bazı yan etkilere sebep olabiliyor. Bazı beslenme ve diyet uzmanları, chia tohumunun kilo verdirmediğini ve fazla tüketilmesinin yanlış noktalara gidebileceğini vurguluyor. Chia tohumu elbette faydalı ve olumlu sonuçlar sağlıyor ama olumsuz neticeleri de yok değil. Bu tohumun Aztek ve Mayalar zamanından, yani İ.Ö 3500’lerden beri kullanıldığı belirtiliyor.


%25-30 civarında yağ ihtiva eden Chia tohumu büyük ölçüde omega 3 de içeriyor. Besin değeri anlamında incelendiğinde ortalama 2 yemek kaşığı Chia tohumu 137-139 kalori, 9 gram yağ, 4 gram protein, 12 gram karbonhidrat ve 11 gram da lif içeriyor. 100 gram chia tohumu tüketimi bir kişinin günlük kalsiyum, magnezyum ve demir gereksiniminin yarıdan fazlasını karşılıyor. Görüldüğü gibi chia tohumu kalori açısından da oldukça zengin bir besin. Yiyeceklere, salatalara, içecek ve soslara da ilave edilebilen chia tohumu suda bekletildiğinde jel kıvamını alır. Bu da baklagillerde olduğu gibi tokluk hissi vermesini sağlar.

Türkiye’de özellikle zayıflatıcı etkisinden bahsedilen chia tohumu, bahsedildiği gibi mucizeler yaratacak bir bitki değildir. ABD’de yapılan bir araştırmada 12 hafta boyunca 50 gram chia tohumu verilen kişilerde belirgin bir kilo kaybı görülmediği tespit edilmiş. Chia tohumunun tokluk hissi verdiği kanısına gelince; uzmanlar chianın tok tutma etkisinin lif ihtiva etmesine bağlı olduğunu, bunun da lif içeren başka besinlerle de sağlanabileceğini belirtiyor. Günlük 48 gramın üzerinde tüketilen chia yan etkilere sebep olabilmektedir. Omega 3 içeriğinin yüksek oluşundan dolayı kan sulandırıcı etkisi olan chia, kan basıncında değişme ve kanamalara; bazı kimselerde de alerjik reaksiyonlara, mide problemlerine ve buna benzer problemlere sebep olabilmektedir. Gluten içermeyen chia tohumu çölyak hastaları tarafından da tüketilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı benimle paylaşırsanız çok sevinirim :)